SFR: neomezené volání za 500 Kč

31. ledna 2012 0 komentářů
Francouzský SFR ti dá neomezené volání včetně volání na pevné linky v Evropě, Severní Americe a několika dalších zemích, neomezené SMS a MMS za 500 Kč. Ve srovnání s Free chybí 3 GB dat, ale jako ukázka blahodárného působení konkurence na ceny to stačí.

Les séries red de SFR

Nelíbí se ti předražené volání? Chceš více konkurence? Napiš MPO!
Štítky:

Rakouský 3 dál snižuje ceny

30. ledna 2012 0 komentářů
Rakouský 3 ti za 175 Kč dá 1.000 min do všech sítí, pak 1.000 min do vlastní sítě, 1.000 SMS a 1 GB dat !!! A co za 175 Kč dostaneš u nás? U Vodafone s tarifem Na míru 31 min volání. S O2 Zero je to na 29 min volání. U T-Mobile s předplacenkou dokonce jen 25 min volání! Rakušák tak dostane až 80x více minut !!!

3SuperSIM

Včera jsme linkovali pořad ČT24 Ekonomika, ve kterém Pavel Dvořák opět tvrdil, že ceny za minutu volání u nás přece neustále klesají. Opomněl však zdůraznit, že to je cena průměrná, za firmy i rezidenty současně. A opomněl uvést, že ceny v okolních státech klesají mnohem rychlejším tempem. A největší rozdíl je právě u málo utrácejících zákazníků.

Nechceš nekompetentního úředníka v čele úřadu, který přímo odpovídá za stav telekomunikací v Česku?
Napiš MPO!
Štítky: ,

ČTÚ vstup 4. operátora nepodpoří

29. ledna 2012 1 komentářů
Za shlédnutí rozhodně stojí krátké vystoupení předsedy rady ČTÚ Pavla Dvořáka v pořadu Ekonomika na ČT 24. Rozhovor začíná v čase 17:55, ale prvním diskutovaným tématem je digitální televizní vysílání. Na mobilní volání se řeč stočila až od času 20:25. V čase 21:10 začínají obvyklé výmluvy a lži Pavla Dvořáka. Otázka na 4. operátora padla v čase 22:15 jako poslední. Z odpovědi vyplývá, že ČTÚ se nechystá vyhradit část frekvencí výhradně pro 4. operátora a posílit tak konkurenci na telekomunikačním trhu. Otázka dokonce vyloudila úsměv na tváři Pavla Dvořáka!

Nechceš jen nečinně přihlížet, jak neschopní a dost možná i zkorumpovaní úředníci vysmívají?
Tak se přidej a Napiš MPO! 

Akce Napiš MPO!

27. ledna 2012 32 komentářů
Reálně hrozí, že se vyšší konkurence na telekomunikačním trhu v podobě 4. operátora a virtuálních operátorů v každé síti nedočkáme. Za příčinu stávajícího stavu, tak jako mnoho dalších komentátorů, považujeme především práci Českého telekomunikačního úřadu, vedeného od roku 2006 Pavlem Dvořákem. Chceme situaci na trhu změnit a proto:
Píšeme ministrovi průmyslu a obchodu!



Vzor dopisu

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás s prosbou o pomoc. Jako zákazníka a spotřebitele mne velmi trápí situace na trhu mobilního volání. Vývoj trhu dlouhodobě sleduji a <dospěl/dospěla> jsem k názoru, že příčinou současného stavu, kdy za svoje peníze dostáváme podstatně méně služeb než spotřebitelé v jiných zemích EU, je zcela nedostatečná konkurence na trhu mobilního volání. A příčinou nedostatečné konkurence je dlouhodobě velmi špatná práce Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), jehož členové a předseda rady jsou jmenováni na návrh Vámi řízeného ministerstva. 

1. UMTS
V roce 2001 získaly licence na užití frekvenčního pásma UMTS společnosti Eurotel a Radiomobil. V roce 2005 pak Český mobil. Všichni shodně 2x20 MHz. Porovnání s ostaními zeměni EU ukazuje, že ČTÚ byl neobyčejně rozdavačný. V ostatních zemích operátoři v drtivé většině získali 2x15 MHz a nezřídka i 2x10 MHz. A příklad francouzského Free Mobile dokazuje, že provoz UMTS sítě je možný i s pouhými 2x5 MHz. ČTÚ tak pásmo vyhrazené v EU pro UMTS (2x60 MHz) zcela obsadil třemi operátory, přestože ve stejném pásmu mohlo působit 4 - 6 operátorů.
Více: http://predrazenevolani.blogspot.com/2012/01/marne-cekani-na-zazrak.html

2. Zrušení regulace trhu "Originace volání"
V roce 2005 byla úřadem vypracována analýza trhu, která označila tehdejší "trh. č. 15 - přístup a původ volání (originace) ve veřejných  mobilních telefonních sítích" jako dostatečně konkurenční a v roce 2006 byl regulační trh "Originace volání" zrušen. Úřad tak vlastní iniciativou přišel o podstatný nástroj na ochranu spotřebitelů. Vymlouvání se předsedy rady Pavla Dvořáka na absenci regulačních nástrojů je všeobecně známé.

3. Rozdávání frekvencí v pásmu 900 MHz v roce 2009
V roce 2009 vypsal ČTÚ výběrové řízení na frekvence v pásmu GMS 900 MHz. Již samotné vypsání podmínek pro účast ve výběrovém řízení vyloučilo možnost posílení konkurence na trhu a vzniku tolik potřebného 4. operátora. Podmínky jmenovitě omezily možné zájemce na společnosti Telefónica, T-Mobile a Vodafone. A současně podmínky neobsahovaly v jiných zemích běžně používaná kritéria, jako je např. otevření sítě pro vznik a provoz MVNO - virtuálních operátorů. 
Více: http://www.ctu.cz/cs/download/vestniky/rok_2009/tv_05_2009.pdf

4. Propojovací (terminační) poplatky
Snižování propojovacích poplatků ČTÚ uvádí jako svůj počin na ochranu spotřebitelů. Pravda je ale taková, že ke snižování propojovacích poplatků nedošlo z iniciativy ČTÚ, ale až na základě tlaku EK. Navíc ČTÚ zvolil plán postupného snižování propojovacích poplatků rozložený do let 2009 - 2011. Díky tomu se u nás propojovací poplatky 1.7.2011 dostaly na cenu 1,08 Kč. V mezičase však propojovací poplatky dále klesaly. Není náhodou, že ve Francii, Rakousku či Velké Británii, čili na vysoce konkurenčních trzích s nízkou cenou volání, jsou dnes propojovací poplatky poloviční. Britský Ofcom dokonce plánuje snížení na 0,21 Kč/min v roce 2014.
Více: http://media.ofcom.org.uk/2011/03/15/lower-mobile-rates-to-benefit-consumers/

ČTÚ žádné další plány na snižování propojovacích poplatků nemá. Propojovací poplatky jsou přitom všeobecně chápány jako bariéra vstupu konkurence na trh a v zemích jako je Rakousko nebo Velká Británie byly pro podporu vstupu nového operátora na trh dokonce použity asymetrické propojovací poplatky.

5. Tarifgate
V prosinci 2010 ČTÚ vydal Měsíční monitorovací zprávu za listopad 2010. ČTÚ se při přípravě cenového srovnání obsaženého ve zprávě dopustil řady hrubých metodických pochybení a dospěl k překvapivému výsledku, že mobilní volání u nás není předražené. Zpráva vyvolala vlnu oprávněné kritiky a přerostla v tzv. Tarifgate.
Více: http://predrazenevolani.blogspot.com/search/label/Tarifgate

Proč ČTÚ plýtvá prostředky na vlastní zjištění podle vlastní pokřivené metodiky? Proč nekoupí podstatně levnější a přitom mezinárodně uznávané srovnání připravované společností Telingen?

6. Obrat ČTÚ ve věci MVNO
V listopadu 2011 proběhla protestní akce Napiš ČTÚ! Na konci listopadu pak ČTÚ obrátil - přestal popírat předražené volání v Česku a přiznal selhání trhu. V reakci veřejnil ČTÚ návrh opatření obecné povahy č. OOP/1/XX.2011-Y. 
Více: http://www.lupa.cz/clanky/nechal-se-ctu-presvedcit-protestni-akci/

7. Srovnání s Polskem
Zcela tristní jsou výsledky práce ČTÚ vedeného Pavlem Dvořákem v porovnání s výsledky polského regulátora UKE vedeného Annu Streżyńskou. Oba úředníci jsou v úřadu stejnou dobu. Za tuto dobu cena mobilního volání v Polsku klesla o 70%, cena SMS klesla o 60%, cena pevného internetového připojení klesla o 70%. Na trh vstoupili 3 mobilní operátoři a 17 virtuálních. V Česku se od 2006 ceníkové ceny pro rezidenty nesnížily vůbec, na trh nepřibyl ani jeden mobilní a ani jeden virtuální operátor. Česká republika se tak naprostou absencí MVNO staví po bok Albánie, Běloruska či Moldávie.
Více: http://byznys.ihned.cz/trhy-a-investice/c1-54513690-letita-nadvlada-mobilni-trojky-v-
cesku-se-muze-letos-zacit-drolit

Za pozornost stojí, že ČTÚ nemá žádnou dlouhodobou strategii regulace telekomunikačního trhu. Tento fakt je předmětem kritiky i ze strany potenciálních investorů. Je otázkou, zda absence strategie je důkazem neschopnosti úředníků ČTÚ nebo zda se nejedná o záměr s cílem zabránit zvýšení konkurence na telekomunikačním trhu.
Více: http://predrazenevolani.blogspot.com/2012/01/polakum-muzeme-zavidet.html


Na základě výše uvedených příkladů předchozích selhání ČTÚ se důvodně obávám, že v nadcházející aukci frekvencí z digitální dividendy by pouhou aplikací nastíněných podmínek pro účast v aukci mohlo dojít k promarnění šance na zvýšení konkurence na trhu mobilního volání, poškození občanů této zěmě a v mezinárodním měřítku pak ke dlouhodobému snížení konkurenceschopnosti naší země. 

Domnívám se, že ČTÚ dlouhodobě neplní zákonem uložené povinnosti uvedené v §4 a §5 zák. 127/2005. Domnívám se také, že současné vedení ČTÚ na svou práci nestačí. Žádám Vás o urychlené kroky ke zjednání nápravy.

Dovoluji si připomenout, že prakticky všichni voliči jsou současně zákazníky mobilních operátorů. Většina z nich každý měsíc musí platit vysoké ceny za žalostně málo mobilních služeb a při té příležitosti si vzpomenou, co a kdo je příčinou. Jistě se mnou budete souhlasit, že by nebylo optimální, aby ignorování příčin předraženého volání ovlivnilo jejich příští volbu.


S pozdravem

<jméno příjmení>
<datum narozeni>
<adresa trvalého pobytu>

A odešli na posta@mpo.cz.

A nezapomeň. V prvním odstavci dopisu je ve špičatých závorkách formulace vyžadující tvůj zásah. Podobně je tomu na konci dopisu - tvé jméno, datum narození a adresa trvalého pobytu. A pokud budeš text dopisu měnit, buď slušný a zdvořilý.

Chceš ceny za předražené volání v ČR změnit? Napiš MPO! Napiš hned teď!
Štítky: ,

Výsledky práce ČTÚ jsou propadák

25. ledna 2012 0 komentářů
Dnes jako kritik stávajícího přístupu Českého telekomunikačního úřadu velmi silně vystoupil Ondřej Malý. Ve čtivém článku Nadvláda mobilní "trojky" v Česku končí, dražba frekvencí může volání zlevnit srovnává výsledky práce Pavla Dvořáka s prací jeho polské kolegyně Anny Streżyńské. A vězte, že rozdíly jsou to propastné. Dokonce natolik, že by se ministr průmyslu a obchodu měl vážně zamyslet, zda se Česku nevyplatí angažovat od 1.2.2012 volnou Annu Streżyńskou na místo Pavla Dvořáka.

Ondřej Malý dnes také odpovídal online na dotazy čtenářů ihned.cz. Doporučujeme, rozhodně stojí za přečtení.
On-line: Proč jsou tarify volání v Česku tak drahé? Funguje u nás regulátor trhu?

Situaci na českém trhu mobilního volání je ostatně věnováno téma dnešního Hospodářských novin.
Štítky: ,

Free Mobile pod lupou

24. ledna 2012 1 komentářů
Článek Jiřího Peterky si podrobněji všímá začátků podnikání francouzského Free Mobile. Zajímavé jsou především femtobuňky v modemech ADSL, instalovaných zákazníků Free. Za pozornost stojí i podmínky pro účastníky francouzské aukce UMTS.

Na skutečnost, že Free je UMTS operátorem s pouhými 2x5 MHz pásma, jsme upozornili již v neděli v článku Marné čekání na zázrak.

Co nám vzkazuje francouzský Free Mobile?
Štítky:

Naši operátoři levné tarify umí!

23. ledna 2012 11 komentářů
Francouzský Free Mobile nabídkou neomezeného volání, SMS a MMS a 3 GB dat za 500 Kč vzbudil značný rozruch. Možná ale nevíte, že i naši operátoři umí nabídnout tarify za opravdu zajímavé ceny. Jako příklad si vezmeme Vodafone.



Neomezené volání a SMS za 780 Kč
Konkrétní příklad firemního tarifu, který jsme si ověřili. Neomezené volání do všech sítí a neomezené SMS do všech sítí za 780 Kč s DPH. Navíc se platí pouze za MMS a data.

Tarif za 1,20 Kč
Opět konkrétní případ ověřeného firemního tarifu. Měsíční platba 1,20 Kč, volání do sítě Vodafone za 1,08 Kč, volání do ostatních sítí za 1,32 Kč, SMS do všech sítí za 0,60 Kč. Navíc, neomezené volání v rámci VPN zdarma.

Oba zmíněné tarify se nejsou tak výhodné jako nabídka Free, ale jsou jim podstatně blíž, než předražená nabídka tarifů na webu Vodafone. S jistou dávkou tolerance je možné je považovat za tarify podobné, rozdílem jsou pouze data. Data v českých tarifech nejsou a to včetně MMS. Možná ale časem i k nám dorazí: data nejsou luxus.


Proč levné tarify nejsou na webu jako v jiných zemích?
V Rakousku, Velké Británii, Lucembursku, Rumunsku, Polsku i ve Francii to jde!
Proč ne u nás?
Štítky:

Marné čekání na zázrak

22. ledna 2012 7 komentářů
Současná situace českých zákazníků mobilních operátorů se dá popsat jako marné čekání na zázrak. Zoufalí zákazníci se sdružují do skupin a z firem se stávají "virtuální operátoři", aby získali lepší ceny volání. A všichni v naději upírají své oči k nadcházející aukci frekvencí. Ta ale rychlou změnu nepřinese.

Free nespadl z nebe
O novém francouzském operátorovi se toho napsalo hodně, ale dosud nikdo neupozornil na podstatnou skutečnost: Free je tzv. UMTS operátor! Free Mobile, založený 24.7.2007 ještě v roce 2007 projevil zájem o licenci na volnou část UMTS spektra. Žádost však byla francouzským regulátorem ARCEP 10.10.2007 zamítnuta! Licenci v pásmu 2100 MHz získal až na druhý pokus 12.1.2010. Od získání licence do spuštění provozu však uběhly 2 roky!

V tomto kontextu je upírání nadějí zákazníků k připravované aukci frekvencí jako k bodu zlomu marné. I když se podaří zabránit Pavlu Dvořákovi v další manipulaci a vše proběhne mimořádně rychle, nedočkáme se nabídky 4. operátora dřív, než koncem roku 2014!

Jak to bylo s UMTS ve Francii?
První dvě licence na frekvence UMTS získali 31.5.2001 SFR a France Telecom. 27.9.2002 se k nim připojil Bouygues Telecom. Všichni tři získali shodně 2x15 MHz (pro UMTS jsou příděly párové, zvlášť pro downlink a uplink). Na prosinci 2009 se konala aukce zbývajících 2x15 MHz a ty si rozdělili 3 operátoři. SFR, Orange i Free Mobile získali shodně 2x5 MHz.

Na tiskové zprávě ARCEPu je zajímavá ještě jedna věc. Dodatečné podmínky pro možný zisk frekvencí pro stávající operátory. SFR i Orange se tak museli zavázat k poskytnutí svých síti pro virtuální operátory!

Jak je to s UMTS u nás?
Aukce frekvencí pro UMTS proběhla v prosinci 2001 a Eurotel s Radiomobilem získali každý 2x20 MHz. Třetí licenci na 2x20 MHz získal v únoru 2005 Oskar.

Neuvěřitelně rozdavačný ČTÚ
Nelze si nevšimnout, že zatímco ve Francii operátoři získali pouze 2x15 MHz a Free Mobile svou síť buduje dokonce na pouhých 2x5 MHz, v Česku to šlo jako po másle a každý dostal více než luxusních 2x20 MHz. Přitom pro UMTS je v Evropě vyhrazeno 2x60 MHz!

Co to znamená? ČTÚ frekvenční pásmo zcela zaplnil třemi stávajícími třemi operátory! Ze zcela nepochopitelné rozdavačnosti ČTÚ usvědčuje i následující přehled. V drtivé většině zemí operátoři získali 2x10 MHz nebo 2x15 MHz. V praxi to znamená možnost 4 - 6 UMTS operátorů, ČTÚ pouhou manipulací podmínek omezil počet UMTS operátorů na 3.

Revize licencí 
Řešením by mohla být revize licencí. Ostatně, O2 a T-Mobile na výstavbu vlastní UMTS sítě rezignovali a dnes staví jednu síť společně. Zatímco Free na to stačí 2x5 MHz, O2 a T-Mobile na to mají dohromady 2x40 MHz !!! Proč?


Pouhé snížení z 2x20 MHz na bohatě dostačujících 2x15 MHz by přineslo prostor pro 1-2 nové operátory! (Dva v případě, že by O2TM síť používala pouze 2x15 MHz).

Chceš i u nás operátora jako je Free? Tak tuto zprávu o neuvěřitelném plýtvání linkuj, sdílej a řekni všem!
Štítky: ,

Válka: zákazníci vs. operátoři

18. ledna 2012 9 komentářů
Včerejší článek Aleše Pospíšila - 4. operátor způsobil ve Francii revoluci zafungoval jako pověstná poslední kapka v již tak přeplněné číši trpělivosti českého zákazníka mobilních operátorů. A spustila se lavina. Lavina příspěvků nespokojených zákazníků na Facebookových stránkách O2, T-Mobile a Vodafone. Vlnu protestních příspěvků paradoxně ještě posílil Facebook, který opakovaně vkládané linky označuje jako spam a skrývá je. To nespokojené zákazníky vyburcovalo k ještě větší aktivitě.

Laviny příspěvků si asi jako první všiml milovník medvídka Pů v mnohokráte přepsaném článku Trojice českých operátorů na Facebooku zaplavena fanoušky. Následně se tématu zahlcení stránek začala věnovat i seriózní média. Na ihned.cz vyšel článek Milana Mikulky - Zákazníci českých operátorů se vzbouřili. Bombardují je stížnostmi na drahé tarify. Další vlnu na téma "Free revoluce" spustila tisková zpráva ČTK, na základě které se o ceny francouzského operátora Free a protestní vlnu na Facebooku začala zajímat i další média.

Tereza Meravá - Nový operátor ve Francii působí jako bomba, Čechy rozpálil do ruda
Patria Online - Revoluce v mobilech ve Francii: Free nabízí volání a zprávy bez omezení za 500 Kč a drtí konkurenci
Martin Šimon - Jak francouzský operátor Free Mobile pořádně zatápí konkurenci
denik.cz - Free jako nový mobilní operátor ve Francii slaví úspěch

A budou přibývat další. Dokonce se na již linkovaném serveru objevilo Poučení z krizového vývoje. (Pro mladší čtenáře: jde o narážku na politický dokument bývalé KSČ).

Podívejme se však na celý problém z druhé strany.

Trocha historie
Přinášíme informace o předraženém mobilním volání již dva roky (http://predrazenevolani.blogspot.com). Na začátku byl zájem vlažný, ale o problému se postupně začalo mluvit víc a víc. Podstatnou změnu přinesly vypínací protesty organizované jako události na Facebooku vždy 17. v daném měsíci od července 2011 (seznam zde). Ty později přerostly do akcí Napiš ČTÚ! a Napiš ÚOHS! První z nich přinesla rychlý obrat ČTÚ ve věci virtuálních operátorů, na výsledky té druhé si budeme muset počkat. ÚOHS nemá ze zákona stanovené lhůty.

Operátoři své zákazníky hrubě podcenili
Už teď je zřejmé, že mobilní operátoři neustále roztoucí "nasranost" svých zákazníků hrubě podcenili. O problému předraženého volání se ve větší míře hovoří od července 2011 a zákazníci se ozývají čím dál tím víc. Nepohodlné příspěvky zákazníků na zdech operátorů po dlouhou dobu mazali a blokovali přístup konkrétních uživatelů. A dál se snažili zákazníky masírovat infantilní reklamou, ve které jednou můžeš získat kačenku do vany, podruhé radostí nad cenou tančí růžoví sloni a ve třetí skáčou a zpívají vánočně-velikonoční zajíčci.

Markeťáci a PR specialisté s miliónovými ročními platy, rozhodující o stamiliónových rozpočtech svých oddělení nepochopili to základní. Že zákazník chce především férovou cenu volání a služeb. A pokud ji dostane, není estrádní reklama vůbec potřeba. Stačí se podívat na reklamu rakouského operátora 3, jehož tarify jsme nesčetněkrát linkovali.

Tuto domněnku potvrzuje i podezření, které šíří operátoři. Ti totiž považují Free revoluci za placenou mediální kampaň. Prostě si nedovedou připustit své selhání a hledají nesmyslné důvody. Ve skutečnosti za tím vším je jen a pouze zdravě nasraný zákazník.


Co bude dál?
Mnoho z vás se ptá, co bude dál? Především je potřeba říci, že tlak na operátory přinese jen malé zlepšení. Ano, vánoční akce byly nevídané, ale ve srovnání s nejlepšími zahraničními tarify jsou stále drahé. Jak ukazuje příklad z Francie, razantní snížení cen může přinést pouze 4. operátor!


Společně musíme vytrvat v tlaku na ČTÚ a politiky! 
Společně musíme zabránit manipulaci aukce frekvencí ve prospěch oligopolu! 
Jen tak je naděje na vyšší konkurenci v telekomunikacích!
Jen tak je naděje na podstatně lepší ceny!


To je Free revoluce!
Štítky: ,

Skončí aukce katastrofou?

13. ledna 2012 4 komentářů
ČTÚ vedené zcela nekompetentním Pavlem Dvořákem se chystá vypsat aukci frekvencí v pásmu 800 MHz uvolněných v rámci tzv. digitální dividendy. Podaří se Pavlu Dvořákovi nenávratně poškodit český telekomunikační trh? A nebo se stane zázrak a díky aukci se podstatným způsobem zvýší konkurence na trhu?

Aukci na volné frekvence vypíše ČTÚ do konce března

Co je na pásmu 800 MHz tak zajímavého?
Dohodou evropských států bylo pásmo 800 MHz rezervováno pro 4. generaci (4G) mobilních sítí založených na technologii LTE (cellular-news). Přestože se v materiálech ČTÚ o LTE hovoří výhradně jako o datové síti, v blízké budoucnosti bude možné ji využít pro mobilní volání. Čti článek Jiřího Peterky a Wiki LTE.

Podstatné ale je, že jde o poslední balík frekvencí pro telekomunikace na dalších 20 let! V porovnání s tím byla zpackaná aukce frekvencí pro UMTS v roce 2001 zanedbatelnou událostí.

Proč je aukce tak důležitá?
Aukce frekvencí je neopakovatelnou příležitostí na podstatné zvýšení konkurence na telekomunikačním trhu. Bude velmi záležet na podmínkách, které ČTÚ pro účast v aukci stanoví. Možností je mnoho: vyhrazení části nabízeného frekvenčního spektra výhradně pro nového operátora, stanovení podmínek pro účast v aukci pro stávající operátory, stanovení podmínek pro výstavbu sítě. Zajímavý příklad podmínek aukce popsal Kamojedov v článku Švédsko vydražilo digitální dividendu.

Jsme na aukci připraveni?
Jednoznačná odpověď zni: NE! ČTÚ nemá žádnou strategii regulace telekomunikačního trhu! A ve včera publikovaném vyjádření se ČTÚ opakovaně vymlouvá a hází odpovědnost za absenci strategie na politiky. Přitom ČTÚ pracuje v obdobném zákonném rámci jako polský UKE či britský Ofcom, kteří strategii mají.

Na aukci nejsme připraveni ani prakticky. Jak upozorňuje Kamojedov, švédský regulátor zveřejnil první návrh podmínek účasti v aukci v září 2009. Druhý, zcela konkrétní návrh podmínek licence a pravidel aukce byl zveřejněn v září 2010. Aukce pak byla vypsána na únor 2011. Obdobně pečlivě a s velkým časovým předstihem postupuje britský Ofcom. První konzultaci zahájil 22.3.2011, druhou konzultaci pak 12.1.2012.

U nás dosud neexistuje žádný materiál, který by se svou kvalitou a rozsahem byť jen vzdáleně podobal výše zmíněným materiálům švédského či britského regulátora!


Jaký je katastrofický scénář?
Za této situace je velmi pravděpodobné, že Pavlu Dvořákovi se zcela bez koncepčních materiálů a veřejných konzultací podaří vypsat výběrové řízení velmi silně nahrávající stávajícím operátorům. Pokud totiž převažujícím kritériem pro zisk licence bude nabídková cena, je vítězství oligopolních operátorů jisté.

Kdo jiný může za licenci zaplatit víc, než operátoři, kteří nás už roky doslova dřou z kůže?


Je reálné nebezpečí, že operátoři se budou snažit získat frekvence jen proto, aby situaci na telekomunikačním trhu "zabetonovali" a zabránili tak vstupu dravé konkurence. Šíří se i spekulace o možném spojení při výstavbě sítě tak, aby byla splněna tzv. rozvojová kritéria. Výsledkem tak mohou být 3 licence a plně obsazené frekvenční pásmo, ale pouze jedna fungující síť.

Je čas spojit své síly a všemi prostředky zabránit Pavlu Dvořákovi, aby svým nekompetentním jednáním poškodil Českou republiku na dalších 15 let!
V dnešních cenách jde o 270 mld. Kč!!!

Vítáme nového tiskového mluvčí ČTÚ

12. ledna 2012 0 komentářů
Na mobilmania.cz vyšel velmi kritický komentář poslance Jana Husáka s názvem "ČTÚ se musí více změnit, jinak je k ničemu". Aleš Pospíšil ale dal ČTÚ možnost se ke kritice vyjádřit a tím se dostáváme k jádru věci. ČTÚ se v textu vyjádření jako vždy vymlouvá a potvrzuje tak známý a široce rozšířený názor, který je zkrácenou verzí nadpisu poslance Husáka: "ČTÚ je k ničemu". Nelze si ale nevšimnout výrazné změny formulace textu. Už z něj "nekape úředničina". Jeho autor si v textu dokonce pokládá řečnickou otázku. Jako by to ani nebyl text od úředníků z ČTÚ. V textu článku ale autor vyjádření uveden není.
Krátké pátrání obratem přineslo výsledek. Autorem textu je nový tiskový mluvčí ČTÚ PhDr. František Malina. Do úřadu nastoupil 2.1.2012 po 14 letech práce na pozici tiskového mluvčího a PR ředitele společnosti UPC ČR, a.s. Pravda, ČTÚ změnu mediálního obrazu potřebuje jako sůl, ale ve shodě s poslancem Husákem si myslíme, že to rozhodně nestačí. 

ČTÚ potřebuje zásadní změnu přístupu k výkonu svých zákonem stanovených povinností. A jak známo: ryba smrdí od hlavy.
Štítky:

Polákům můžeme závidět

8. ledna 2012 0 komentářů
Propad cen mobilních služeb v Polsku není výsledkem zákaznických protestů jako naše vypínání mobilů nebo akcí jako Napiš ČTÚ!. Za výrazným snížením cen mobilního volání v Polsku stojí dlouhodobá práce polského regulátora UKE. Úřad od 8. května 2006 vede Anna Streżyńska. Pro srovnání, Pavel Dvořák byl předsedou rady ČTÚ jmenován 1. dubna 2006. Jsou tedy v úřadu stejně dlouho, ale...

První do očí bijící rozdíl čeká na návštěvníka stránek úřadu. Aby jsme oběma měřili stejným metrem, vybrali jsme si anglickou verzi webu UKE i ČTÚ. UKE na titulní stránce vítá anglicky hovořící návštěvníky, upozorňuje na adresu sídla úřadu včetně úředních hodin a odkazu na mapku. Přidává přehled nejnovějších zpráv a soubor užitečných odkazů. Poslední zpráva v angličtině je z 5. ledna 2012. ČTÚ na titulní straně tiskovou zprávou definuje úřední jazyk a linkuje přehled svých mezinárodních aktivit. Poslední zpráva je téměř rok stará, ze 21. ledna 2011. Všímavého čtenáře zarazí i způsob, jak jsou sdělení formulována. Zatím co Poláci používají jednoduché a srozumitelné věty, z textů ČTÚ doslova kape úředničina - sdělení je nesrozumitelné a v 5 odstavcích z 8 je odkazováno na pro cizince neznámé české zákony. Stránku uzavírají fotografie členů rady ČTÚ. Podstatné informace ale chybí.

Polský UKE má strategii regulace!
Největší peckou polských stránek je ale následující odkaz přímo z titulní strany: Regulatory Strategy 2008-2010. A je to velmi zajímavé čtení! Zde jsou jednotlivé kapitoly strategie. Ty texty jsou natolik jednoduché, že nepotřebují překlad.

1. Stimulating competition
2. Consumer protection
3. Development of new products and technologies
4. Reducing prices
5. Wider physical availability of services through stimulation of infrastructural investment
6. Promoting Poland as an "investor-friendly" country

Poláci svou regulační strategii plní!
Například: úřad pod vedením Anny Streżyńské 30. května 2011 skokově snížil terminační poplatky (MTR) o 42% na 0,0966 PLN (0,56 Kč). Současně však úřad s některými operátory vyjednal pomalejší snižování terminačních poplatků výměnou za investice do rozvoje sítí v  řídce obydlených oblastech. Výsledkem byly asymetrické terminační  poplatky, silně kritizované především ERA (dnes T-Mobile).

Jakkoli kritizované, zákazníkům to nese kýžené snížení cen. Viz. naše zprávy: V Polsku se ceny zlomilyMMS za zlomek českých cen.

Poznámka: Odpůrcům asymetrických řešení je třeba připomenout, že asymetrické terminační  poplatky byly v minulosti s úspěchem použity regulátory při vstupu nových operátorů na trhy v Rakousku i Velké Británii. Polský případ asymetrie terminačních poplatků je novátorský v tom, že UKE tímto způsobem stimuluje investice do málo osídlených oblastí.

A jakou strategii má ČTÚ?
Je logické se ptát, jakou regulační strategii má Český telekomunikační úřad vedený Pavlem Dvořákem. Odpovědět lze jedním slovem: žádnou.

Pod vedením Pavla Dvořáka úřad v roce 2006 prohlásil bývalý trh číslo 15 - Originace volání (ano, má to i dlouhý a naprosto nesrozumitelný název) za plně konkurenční a regulační trh i přes mnohé protesty odborné veřejnosti zrušil.

V roce 2009 úřad zcela bezdůvodně a bez dalších podmínek "rozdal" stávajícím operátorům zbývající frekvence v pásmu 900 MHz. Pásmo je tak zcela obsazené 3 subjekty, přestože v mnoha zemích EU se do stejného pásma vejdou 4 operátoři.

Od nástupu Pavla Dvořáka do funkce předsedy rady ČTÚ úřad nečinně přihlíží marným pokusům o dohodu mezi zájemci o provozování virtuálního operátora s oligopolní trojkou. Stejně tak nečinné je přihlížení propadu investic do sítí a s tím související zaostávání především ve výstavbě sítí UMTS. O neplnění §4 Zákona o elektronických komunikacích a zcela nedostatečné ochraně uživatelů ani nemluvě.

Za svůj úspěch ČTÚ považuje výrazné snížení cen terminačních poplatků. K úspěchu však má tento krok daleko. Především ke snižování terminačních poplatků dotlačila ČTÚ silná kritika EK. V roce 2009 tak byl stanoven plán postupného snižování. Jeho výsledkem v roce 2012 je cena, která byla v roce 2008 průměrem terminačních poplatků v zemích EU! Opět tedy zaostáváme! A plány na další snížení terminačních poplatků jsou v nedohlednu! Úřad ale není schopen dosáhnout toho nejpodstatnějšího. Snížení terminačních poplatků oligopolní operátoři ve shodně odmítli promítnout do snížení cen za volání.

Důsledky nečinnosti ČTÚ známe a platíme všichni. Pouhý pokles provozní marže z pohádkových 50% na velmi solidních 35% by nám všem každoročně ušetřil 18 mld. Kč !!!
Štítky: ,

MMS za zlomek českých cen

3. ledna 2012 0 komentářů
Další příklad z Polska. Play ti dá 350 min do všech sítí a 563 SMS nebo MMS (!) za 294 Kč. Za totéž chce u nás nejlevnější Vodafone až 3.584 Kč! To je 12x tolik !!! To je jako srovnání s rakouskými paušály. U nás už jen 563 SMS by přišlo na 450,4 Kč! Polák to dostane za lepší cenu a 350 min volání k tomu!

Stan Darmowy bez telefonu


Ale hlavní rozdíl je v MMS. Zatímco v Polsku jsou SMS a MMS v paušálu za stejnou cenu, u nás si za MMS operátoři účtují nehorázné peníze: Vodafone 4,50 Kč, T-Mobile 4,90 Kč a O2 chce dokonce 5,90 Kč! To je cenový pravěk.

Polský příklad ukazuje, že i nejnovější kroky ČTÚ jsou zcela nedostatečné. Stát by měl pro zvýšení konkurence na trhu udělat maximum. Včetně revize již přidělených frekvencí v pásmu 900 MHz. Když se v Polsku do téhož spektra vejdou 4 operátoři, proč by to nešlo u nás?
Štítky: ,

V Polsku se ceny zlomily

2. ledna 2012 0 komentářů
Polský T-Mobile ti dá např. 300 min do všech sítí, na 12 měsíců pak 100 min do všech sítí vč. pevných linek v EU, 300 min do vlastní sítě na 12 měsíců a neomezené SMS a MMS do vlastní sítě za fantastických 360 Kč !!! A zajímavé jsou i příplatkové položky: neomezené volání do vlastní sítě za 60 Kč nebo 500 SMS/MMS do všech sítí za 30 Kč. Má smysl vypočítávat, co by něco takového stálo u nás?


Ukazuje se, jak výrazný vliv na ceny na trhu má regulátor. Poláci nemuseli jako my vypínat své telefony. Nemuseli psát odpovědným úřadům. To jen Polský regulátor podstatně přitvrdil a ceny volání se od našich posledních zpráv doslova propadly. Nabízí se otázky: Kdy předseda rady ČTÚ Pavel Dvořák přestane se svou klauniádou, že si k lepším cenám máme pomoci sami? Kdy odpovědným lidem na Ministerstvu průmyslu a obchodu a vládě dojde, že Pavel Dvořák na svou funkci prostě nestačí?

Nelíbí se ti ceny českých operátorů? Linkuj, sdílej, řekni to všem. Příklad Polska ukazuje, že to jde.
Štítky: ,