Proč potřebujeme nového operátora?

30. července 2012
Posbírali jsme veřejně přístupná data a sestavili je do grafů. Výsledek je více než překvapující a dává zcela jasnou odpověď na otázku: Proč v Česku nutně potřebujeme nového operátora?




Odpověď na naši otázku jsme se rozhodli hledat v okolních zemích: Rakousku, Německu a Polsku. Rakousko je svými nízkými cenami volání už dlouho, do Německa neomezené volání za 500 Kč dorazilo letos a v Polsku neomezené volání pod 500 Kč letos způsobilo doslova revoluci a už je v nabídce všech 4 operátorů.

Při sběru dat pro následující grafy jsme narazili na několik překážek. Data jsou skryta ve zprávách regulačních úřadů té které země. Dostupnost starších dat je omezená, ale ani nová data nejsou bez problémů. Za rok 2011 jsou k dispozici data z Rakouska a Německa, Polsko a Česko si dávají na čas. Přesto můžeme směle srovnávat.

Podíly operátorů na rakouském trhu 2007 - 2011

Podíly operátorů na německém trhu 2002 - 2011

Podíly operátorů na polském trhu 2007 - 2010

A co mají tyto země společného? 
Na grafech je hezky vidět snaha nových, a tím pádem také nejmenších operátorů, získat zákazníky. Zcela logicky nabízejí dlouhodobě nejnižší ceny a i přes neustálý nárůst celkového počtu zákazníků (např. v Německu se růst celkového počtu zákazníků zastavil až v roce 2010) jejich podíl na trhu roste.

Pokud ostatní operátoři nechtějí svůj podíl na trhu ztrácet, jako se to stalo T-Mobile v Německu v roce 2010, kdy ztratil téměř 4,5 mil zákazníků, musejí své služby nabídnout za konkurenceschopné ceny. A protože zdražování na konkurenčním trhu nepřichází v úvahu, nové ceny se stávají standardem.

Cyklus se opakuje a další kolo nižších cen přinášejí operátoři s malým podílem na trhu. V Rakousku je to známý 3, v Německu to je E-Plus a Polsku tuto roli plní Play.

A jak je to v Česku?


Podíly operátorů na českém trhu 2005 - 2010

Z grafu je naprosto zřejmé, že podíly na trhu jsou stabilní, nedochází k žádným velkým výkyvům. Ano, podíly O2 a T-Mobile trvale lehce klesají a Vodafone trvale lehce roste. Jenže: od roku 2005 do 2010 se podíl Vodafone zvýšil o pouhých 3,65%. Jen pro srovnání, francouzský Free Mobile za první 4 měsíce svého působení na trhu díky férové nabídce získal 3,91% francouzského trhu !!!


Je tedy jasné, že bez nového operátora k žádné zásadní změně na trhu nedojde.