Návrh na doplnění Zákona o regulaci reklamy

16. listopadu 2012
T-Mobile boduje poměrně povedenou reklamou s Lukášem Pavláskem a Vojtou Kotkem. Ve spotu Zadarovy lyže dělá reklamu na předplacenku s voláním za 2,50 Kč. Přitom pro tuto nabídku podstatné informace jsou na obrazovce přesně 3,5 vteřiny drobným až nečitelným písmem.


Ano, máme na mysli větu: Super sazbu 2,50 Kč/min. si můžete aktivovat až do 31.1.2013. Jak na to a více informací na www.t-mobile.cz/vanoce. Zobrazí se v posledních vteřinách spotu a velikost písma ostře kontrastuje s velikostí písma reklamního sdělení.

* * * Soutěž! Podaří se ti drobný text ve spotu za 3,5 vteřiny přečíst? * * *

Zákazník se tak prakticky nedozví pro něj podstatné informace: že nabídka je časově omezená do 28.2.2013, že uvedenou cenu volání získá pouze po splnění podmínky o dobití 300 Kč a současně odeslání aktivační SMS nejpozději do 31.1.2013, že po skončení 1 měsíce bude opět volat za 5,90 Kč/min.

Jak to dělají jinde?
V sousedním Rakousku je Zákon o regulaci reklamy přesnější a přísnější než u nás. Například farmaceutickým společnostem předepisuje text, který musí být součástí mluveného komentáře televizní nebo rozhlasové reklamy:

Über Wirkung und mögliche unerwünschte Wirkungen informieren Gebrauchsinformation, Arzt oder Apotheker.

Volně přeloženo: O účincích a možných nežádoucích účincích informují příbalový leták, lékař nebo lékárník.

Návrh na doplnění Zákona o regulaci reklamy
S ohledem na praktiky našich mobilních operátorů by si Zákon o regulaci reklamy zasloužil doplnění paragrafu regulujícího reklamu mobilních operátorů. Možná by neškodilo předepsat jim obdobnou větu, jako předepisuje zákon rakouským farmaceutickým společnostem:

Všechny skutečnosti, které mohou ovlivnit množství a kvalitu nabízené služby, se dozvíte na zákaznické lince nebo webu operátora.
Štítky: