Virtuálové? Najednou to jde

15. března 2013
Pozorný čtenář zpráv si nemohl nevšimnout, že v poslední době se zpravodajství jen hemží všemožnými oznámeními zájemců o vytvoření virtuálního operátora. Virtuály chtějí být: Centropol, GTS, Mafra, Odorik, Tesco, UPC, Ufon, Voocall. A kdo ví, kolik dalších zájemců existuje?

Jak to, že to najednou jde?
Není to tak dávno, co nám Jakub Chytil, člen představenstva Telefóniky O2 v pořadu Otázky Václava Moravce tvrdil, že vpustit si virtuálního operátora do sítě je jako pustit si domů nájemníky (od 40 min. pořadu). Že je to v podstatě pro všechny strany velmi nevýhodné a že to v žádném případě není v zájmu zákazníků, kteří dostanou horší služby? Co se změnilo, že Telefónika O2 už před vánocemi nahonem spustila ve své síti brand virtuála BLESKmobil? Jak to, že operátoři ze dne na den změnili názor? Jak to, že co roky bylo zhola nemožné se najednou stalo skutečností a podle oznámení se rýsuje nejméně 7 dalších virtuálů ještě v tomto roce?



Analýza trhu RT-8
Změnilo se jediné, přístup ČTÚ. Na konci roku 2011 zničeho nic ČTÚ přestal obhajovat neobhajitelné a připustil, že zloperátoři mají na trhu společné dominantní postavení. Že si nekonkurují a uměle udržují doslova astronomické ceny za volání, SMS i data. V roce 2012 pak byly zahájeny práce na Analýze trhu originace volání, nově označeného jako RT-8. Na konci roku 2012 se analýza dostala do stádia veřejné konzultace a jak se dalo předpokládat, kritické připomínky podali pouze zloperátoři. Některé perly O2 a T-Mobile jsme komentovali.

Zloperátorům je již od začátku jasné, že Analýza pro ně v žádném případě nemůže skončit výhrou. Naopak, vznikl materiál, který jednoznačně definoval jejich společné dominantní postavení na trhu, konstatoval absenci jakékoli konkurence a pojmenoval i následky, které tento stav trhu má pro spotřebitele - předražené volání. A na základě Analýzy může úřad uložit tzv. nápravné opatření. Tím od začátku avizovaným je povinnost zveřejnit tzv. velkoobchodní nabídku a umožnit tak spustit virtuálního operátora prakticky každému zájemci.

Opravdu stačí tak málo?
Analýza RT-8 ještě nedokončila kolečko veřejných připomínek a vypořádání připomínek ze strany ČTÚ. Přesto jsou už teď viditelné výsledky. Už jen příprava analýzy vyvinula na zloperátory tlak a jako mávnutím kouzelného proutku to najednou jde.

Je předražené volání výsledkem letité nečinnosti ĆTÚ?
Případ virtuálních operátorů ale ukazuje něco podstatně děsivějšího. ČTÚ pod vedením Pavla Dvořáka dlouhé roky zanedbává své zákonem stanovené povinnosti chránit spotřebitele. Na operátory netlačí, ale ve všech směrech jim uhýbá. Příkladem jsou vysoké terminační poplatky a jejich velmi pozvolné snižování až pod tlakem EK. Nebo neuvěřitelně benevolentní podmínky pro přenos čísla k jinému operátorovi, kde dodnes nemáme EK požadovanou přenositelnost během 1 dne. Atd. 

A zloperátoři absence tlaku ČTÚ i absence konkurence náležitě využívají. 

  1. Virtuální operátoři jsou mnohe levnější než ti klasičtí. Škoda jen monopolu, který si velká trojka nechává pro neomezené tarify.