Zdražili nebo nezdražili T-Mobile a O2?

6. března 2013
Včerejší post o zdražení tarifů T-Mobile o 43% vyvolal neobvyklé množství nechápavých reakcí. Ostatně, není se co divit, nový trik na spotřebitele je na první pohled obtížně rozeznatelný a možná o to nebezpečnější. Jak funguje si vysvětlíme na příkladu benzínové pumpy.

Benzín za 100 Kč
Představte si situaci, kdy jeden z velkých provozovatelů benzínových pump vyhlásí nové ceny. Natural 95 za 100 Kč/litr. Současně s tím ale oznámí cenovou akci: Natural 95 za 37 Kč/litr. Po čase akci nahradí jiná, Natural 95 za 40 Kč/litr. Zdražil nebo nezdražil benzín?

Selský rozum říká, že benzín zdražil. Ale provozovatel bude do nekonečna opakovat: ne, ne a ne. Že cena zůstala stejná: 100 Kč za litr. Změnila se jen akční cena. Stará akce 37 Kč/litr byla nahrazena novou akci 40 Kč/litr. O žádné zdražení se tedy podle provozovatele sítě čerpacích stanic nejedná.

Šaškárna?
Přesně to ale udělala loni Telefónica O2. Představila nové tarify s vysokými cenami a okamžitě je nabídla za tzv. zaváděcí ceny. Před vánocemi pak zaváděcí ceny nahradila tzv. vánoční nabídkou. Na faktické zdražení o až 46% upozornil spotřebitelský časopis dTest. Přitom za ty původně oznámené vysoké ceny tarify nebyly nikdy nabízeny. Podle O2 se ale žádné zdražení nekonalo.

Šaškárna se šíří
Samotný případ O2 by nebyl tak nebezpečný, mohlo se jednat o výjimku. Aktuální případ T-Mobile ale ukazuje, že se jedná o nový trik zloperátorů.
I T-Mobile loni v dubnu 2012 oznámil tarify s vysokými cenami a okamžitě je nabídl za tzv. speciální ceny. Tyto ceny vydržely téměř rok. A přežily i zvýšení DPH z 20 na 21%. 1. března byly speciální nebo také akční ceny zrušeny. Ale pozor! T-Mobile nezdražil! To jen v tichosti skončila jedna akce...

Proč to dělají?
Vypadá to, že zloperátoři se slova zdražení bojí jako čert kříže. Oni přece nezdražují, oni jen zkvalitňují služby. Co na tom, že prakticky denně přinášíme zprávy z celé Evropy o neustálém snižování už tak desetinových cen volání, SMS a dat? U nás přece máme specifické podmínky. Je třeba zaplatit zvýšené investice do výstavby sítí 3G/UMTS. Co na tom, že výstavba už v polovině loňského roku ustala? Každá záminka se hodí, každá příležitost k obelhávání spotřebitelů je dobrá.

Kam to povede?
Nebezpečí nespočívá v tom, že se tak stalo, ale v tom, že se tento zákeřný nápad rozšíří. Vodárny stanoví cenu kubíku vody na 200 Kč a vyhlásí akci 77 Kč. Plynaři stanoví cenu kubíku plynu na 50 Kč a akční cenu 11 Kč. Následovat bude elektřina, rohlíky budou za 10 Kč, chleba za 100 Kč, atd. 

Za chvíli už zdražovat nebude nikdo. Jen se budou měnit akční ceny. 
Opravdu takový svět chceme?

A nakonec se toho chytí poslanci a vyhlásí 100% daň z příjmů. Akčně ji sice sníží, ale daň už nikdy nebude zvyšovat. Jen se bude měnit akční výše sazby...
  1. Anonymní

    To je hrozné, psát podobné články (jako) pro blbečky. Problém je, že to lidem vyhovuje a platit to prostě budou. Zloperátoři si v podstatě vytváří podmínky pro retence, kdy akci nechají jako retenci a ve skutečnosti budou všichni mít po retenci v uvozovkách normální ceny. Tím se skutečné retence zruší a hurá, jedeme dál.

  2. Anonymní

    Souhlasím s článkem i názorem a jen chci dodat, že stejný "trik" neboli podfuk již dlouho používají potravinové řetězce, všechny super a hyper-markety. Jsem zvědav kam až to dojde, než to dojde lidem a dají to zřetelně najevo.

  3. Markety jsme diskutovali, ale jsme toho názoru, že se o stejný trik nejedná. Markety totiž akce pořádají na základě letáků. Akce jsou časově omezené (týden, 2 týdny, 4 týdny) a časové omezení akce je na letácích jasně uvedeno. To ale operátoři neplní. Dělají reklamu na akční ceny, ale neuvádí tam dobu platnosti akce.

    Druhá věc je, jak se Češi tomuto způsobu prodeje přizpůsobili. U potravin prodávaných v akcích se dnes už hodně přes 80% ročního objemu prodá v akcích. Za "plné" ceny to zboží už skoro nikdo nekupuje. Příkladem jsou čokolády Milka, v akci za 12-15 Kč, za 25 Kč neprodejné. Nebo Nescafé 200g, v akci za 65-75, za 150 Kč neprodejné. Daleko nebezpečnější je ale dohoda marketů o omezení těchto akcí - zpráva z jejich konference je k dohledání na internetu. A už se to projevilo na akčních cenách těstovin Panzani. Další kartelová dohoda, ke které je ÚOHS slepý.