7 dní změn - malé ohlédnutí za změnami na trhu

18. dubna 2013
Před 7 dny O2 představil nové neomezené tarify. A po 7 dnech nezůstal "na kameni kámen". Za těch 7 dnů bylo představeno více nových tarifů, než za poslední 2 roky. A svoje účty s cenami nových tarifů porovnalo asi víc lidí, než za posledních 5 let dohromady. To všechno jsou pozitvní změny, ale revoluce, jak se nám snaží vnutit marketing O2, to rozhodně není.

11. dubna představil nové neomezené tarify O2 a díky utajení nachytal T-Mobile a Vodafone v nedbalkách. Jejich úsměvné reakce jsme komentovali v postu S humorem jde všechno líp. Tentýž den Vodafone oznámil záměr do konce května nabídnout neomezený tarif pod 700 Kč bez bližší specifikace a spustil stránku s předregistrací. 

12. dubna Vodafone, evidentně zaskočený náporem zákazníků na stránce s předregistrací, ale i zákazníků oznamujících svůj odchod k O2, představil narychlo zplácané neomezené tarify. A šlo to i bez tiskové konference... 

13. dubna nápor zákazníků s požadavkem na přenos čísla nevydržel T-Mobile a spáchal "marketingové harakiri v přímém přenosu", když oznámil snížení cen v netradičním termínu v sobotu v poledne! V reakci na velký nárůst dotazů na vyvázání se z úvazku jsme spustili informační kampaň Nebuď tupá ovce! Neomezený tarif jen bez závazku!


14. dubna jsme varovali změnychtivé zákazníky Vodafone před značně neférovým jednáním při změně tarifů. Na stránce "Poměrné účtování" tehdy Vodane sliboval: 

S Vodafonem neplatíte nic navíc. S poměrným účtováním budou vaše měsíční platby vždy odpovídat období, ve kterém službu skutečně využíváte. Když si například v průběhu měsíce službu změníte, nebude Vám naúčtován celý paušál za původní balíček...

Skutečnost doložená fakturou i svědectvím mnoha z vás však je zcela jiná. Vodafone účtuje celý původní tarif a poměrnou část tarifů nového. 

15. dubna situaci velmi pěkně zhodnotil Jiří Peterka. Na paškál si vzal mimo jiné blábolení T-Mobile v připomínkách k Analýze trhu RT-8, na které už 11. dubna upozornil v postu na FB Ondřej Malý. 

Domníváme se v obecné rovině, že dynamika trhu a stav soutěže na tomto trhu v České republice neposkytují prostor pro možnou cenovou válku. Toto odvetné opatření se může materializovat jen za předpokladu neracionálního chování managementu. Dále představa cenové války jako rychlého a lehce implementovatelného odvetného mechanismu ignoruje dlouhodobost zákaznických smluv a věrnost značce. 

16. dubna jsme jako první upozornili na nové tarify šedivky Bonerix, kterými se neomezené volání v Česku poprvé dostalo pod 500 Kč. O2 oznámil nabídku neomezených tarifů i pro podnikatele. 

17. dubna probíral sliby o poměrném účtování a bezdůvodné obohacování se Vodafone při změně tarifu i server mobilmania.cz. Vodafone reagoval přepracováním stránky Poměrné účtování, kde své ojedinělé praktiky už přiznává a stránka tak už není o poměrném účtování. Pod tlakem dotazů zákazníků pak zájemcům o neomezené tarify nově slibuje: 

Pokud jste stávající zákazník a přecházíte na Neomezený tarif, v prvním Vyúčtování zaplatíte pouze tarif původní. Nový Neomezený tarif vám budeme účtovat poměrnou částkou, ale jeho celou výši vám budeme kompenzovat.

Případ ze stejného soudku doložily lidovky.cz ve článku Vodafone trestá klienty za věrnost, který popisuje případ zákaznice s dotovaným telefonem a nehorázné požadavky Vodafone na zákazníka. I od této praktiky Vodafone bezprostředně upustil. 

Vida, když je teď kam utéci, Vodafone upustí i od bezdůvodného obohacování.

Otázka zní, co na to ČTÚ? Nebo úřad bez podnětu nejedná a nedělá nic? Asi ne, protože včera ČTÚ oznámil, že operátoři nereagovali na jeho požadavek zjednodušení obchodních podmínek a odstranění právně vadných částí. Bude reakce ČTÚ konečně rychlá?

Doplněno: Velmi pěkný Hyde Park s Janem Lodlem. 

18. dubna vstoupil na trh nový virtuální operátor Air Telekom, vlastnící CDMA síť se značkou U:fon. Neomezené volání s úvazkem na dva roky nabízí za 680 Kč.

Ve stejném období se na zpravodajských serverech všeho druhu objevil bezpočet článků na tém a předraženého volání, nových tarifů, srovnání nových tarifů mezi sebou i s okolními státy, bezpočet komentářů, hodnocení i zákaznických zkušeností. Operátoři se ocitli pod těžkým tlakem a zákazníkům hrozícím odchodem se přestávají chovat povýšeně. Nejvíce se to projevilo u neférově účtujícího Vodafone, který se po definitivním zadupání Oskarova ducha začal zákazníky nebývale ždímat. Ale jako nejmenší operátor na trhu už nemůže dovolit dál ztrácet zákazníky a tak od svých praktik pomalu ustupuje.

Pokud jsme nějakou významnou událost opomněli, budeme rádi za upozornění a náš přehled doplníme.

  1. Anonymní

    Nechci být hnidopich, ale třeba zde jste opomněli dopsat zbytek věty :-)

    Ale jako nejmenší operátor na trhu už nemůže dovolit dál ztrácet zákazníky a tak od svých praktik.

    Komár

  2. Komáre, díky za upozornění. Opraveno.