Válka: zákazníci vs. operátoři

18. ledna 2012
Včerejší článek Aleše Pospíšila - 4. operátor způsobil ve Francii revoluci zafungoval jako pověstná poslední kapka v již tak přeplněné číši trpělivosti českého zákazníka mobilních operátorů. A spustila se lavina. Lavina příspěvků nespokojených zákazníků na Facebookových stránkách O2, T-Mobile a Vodafone. Vlnu protestních příspěvků paradoxně ještě posílil Facebook, který opakovaně vkládané linky označuje jako spam a skrývá je. To nespokojené zákazníky vyburcovalo k ještě větší aktivitě.

Laviny příspěvků si asi jako první všiml milovník medvídka Pů v mnohokráte přepsaném článku Trojice českých operátorů na Facebooku zaplavena fanoušky. Následně se tématu zahlcení stránek začala věnovat i seriózní média. Na ihned.cz vyšel článek Milana Mikulky - Zákazníci českých operátorů se vzbouřili. Bombardují je stížnostmi na drahé tarify. Další vlnu na téma "Free revoluce" spustila tisková zpráva ČTK, na základě které se o ceny francouzského operátora Free a protestní vlnu na Facebooku začala zajímat i další média.

Tereza Meravá - Nový operátor ve Francii působí jako bomba, Čechy rozpálil do ruda
Patria Online - Revoluce v mobilech ve Francii: Free nabízí volání a zprávy bez omezení za 500 Kč a drtí konkurenci
Martin Šimon - Jak francouzský operátor Free Mobile pořádně zatápí konkurenci
denik.cz - Free jako nový mobilní operátor ve Francii slaví úspěch

A budou přibývat další. Dokonce se na již linkovaném serveru objevilo Poučení z krizového vývoje. (Pro mladší čtenáře: jde o narážku na politický dokument bývalé KSČ).

Podívejme se však na celý problém z druhé strany.

Trocha historie
Přinášíme informace o předraženém mobilním volání již dva roky (http://predrazenevolani.blogspot.com). Na začátku byl zájem vlažný, ale o problému se postupně začalo mluvit víc a víc. Podstatnou změnu přinesly vypínací protesty organizované jako události na Facebooku vždy 17. v daném měsíci od července 2011 (seznam zde). Ty později přerostly do akcí Napiš ČTÚ! a Napiš ÚOHS! První z nich přinesla rychlý obrat ČTÚ ve věci virtuálních operátorů, na výsledky té druhé si budeme muset počkat. ÚOHS nemá ze zákona stanovené lhůty.

Operátoři své zákazníky hrubě podcenili
Už teď je zřejmé, že mobilní operátoři neustále roztoucí "nasranost" svých zákazníků hrubě podcenili. O problému předraženého volání se ve větší míře hovoří od července 2011 a zákazníci se ozývají čím dál tím víc. Nepohodlné příspěvky zákazníků na zdech operátorů po dlouhou dobu mazali a blokovali přístup konkrétních uživatelů. A dál se snažili zákazníky masírovat infantilní reklamou, ve které jednou můžeš získat kačenku do vany, podruhé radostí nad cenou tančí růžoví sloni a ve třetí skáčou a zpívají vánočně-velikonoční zajíčci.

Markeťáci a PR specialisté s miliónovými ročními platy, rozhodující o stamiliónových rozpočtech svých oddělení nepochopili to základní. Že zákazník chce především férovou cenu volání a služeb. A pokud ji dostane, není estrádní reklama vůbec potřeba. Stačí se podívat na reklamu rakouského operátora 3, jehož tarify jsme nesčetněkrát linkovali.

Tuto domněnku potvrzuje i podezření, které šíří operátoři. Ti totiž považují Free revoluci za placenou mediální kampaň. Prostě si nedovedou připustit své selhání a hledají nesmyslné důvody. Ve skutečnosti za tím vším je jen a pouze zdravě nasraný zákazník.


Co bude dál?
Mnoho z vás se ptá, co bude dál? Především je potřeba říci, že tlak na operátory přinese jen malé zlepšení. Ano, vánoční akce byly nevídané, ale ve srovnání s nejlepšími zahraničními tarify jsou stále drahé. Jak ukazuje příklad z Francie, razantní snížení cen může přinést pouze 4. operátor!


Společně musíme vytrvat v tlaku na ČTÚ a politiky! 
Společně musíme zabránit manipulaci aukce frekvencí ve prospěch oligopolu! 
Jen tak je naděje na vyšší konkurenci v telekomunikacích!
Jen tak je naděje na podstatně lepší ceny!


To je Free revoluce!
Štítky: ,
  1. Anonymní

    já sem už spokojený od O2 mám tarif bez smlouvi s voláním do všech sítí za 3,50 a sms za 1,50,dřív sem mněl volání za 7 a sms 2 koruny .aspoň už o2 trochu slevnilo ;)

  2. Už jsem to někam jednou psal, ale dle mého názoru ptaní se operátorů na to, co s tím udělají, je na výsost hloupé. Co by s tím asi tak měli dělat, když lidi u nich stále budou? Prostě budou dělat mrtvé brouky a ono to lidi přestane bavit. Oni (operátoři) nám sami toho 4. operátora nepozvou! Ty výtky by měly být směrovány na ČTÚ, aby se podle toho zařídil, ale rozhodně ne operátorům.
    Teď studuji v Belgii (nicméně píši o tom i blog) a mám tu tarif €15 měsíčně - neomezené sms, minuta (sekundová tarifikace) nevím kolik (nevolám) + 3GB 3G internetu v mobilu. Pokud po měsíci znovu "netop-upuješ" tak se ti začnou sms/internet odečítat z těch zbylých €15. Takže vlastně mám po měsíci i kredit. Virtuál Mobile Vikings.

  3. Anonymní

    malá nepřesnost. Jelikož ÚOHS je státní subjekt, tak má všeobecně danou správní lhůtu ve které musí reagovat dle správního řádu.
    Jinak není problém jen cena volání, ale také služby zákaznického servisu operátorů na jejich prodejnách nebo po síti atd. bohužel si s lidmi dělají co chtějí. a až často se jim mažou data, mění samovolně nastavení služeb a nahrané hovory, což je docela podivné.

  4. Petře, pokud naše příspěvky sleduješ, nikdy jsme se operátorů na nic neptali. Spousta lidí za vypínacími protesty zcela mylně viděla pouze určitou snahu operátory poškodit. Operátory k lepším cenám dotlačí jen a jen konkurence. A my musíme ČTÚ a politiky dotlačit k tomu, aby zvýšení konkurence na trhu bylo v aukci jasnou prioritou.

  5. Anonymní, doporučujeme přečíst si texty na stránkách ÚOHS a zákony, na jejichž dodržování by ÚOHS měl dohlížet. Lhůta v případě vyšetřování ÚOHS není zákonem stanovena. A z povahy věci ani stanovena být nemůže. Najít vraha za jediný den umí jen Hercule Poirot.

  6. Anonymní

    dofám že se někde podaří prorazit skutečné konkurenci jako se to povedlo:

    Michael O’Leary (Ryanair) říká aparátčíkům z Evropské komise, co si o nich myslí

    http://euroseptik.cz/michael-oleary-ryanair-rika-aparatcikum-z-evropske-komise-co-si-o-nich-mysli/

    a to na konferenci o inovacích

  7. Anonymní

    Zavolejte do vodafone! Řekl jsem jim, že mám nabídku od šedého operátora Benesys na 100 minut za 199 Kč a že chci to samé jinak odcházím. A dostal jsem to. Vodafone mi dal 80 minut s účtováním po vteřinách za 180 Kč a sms za 1,50. Není to úplná výhra, ale volám za 2,25 do všech sítí. J epotřeba dál tlačit. Ceny by měly být někde okolo 0,50 za minutu. Ale je to začátek!

  8. Anonymní

    Zavolejte do vodafone! Řekl jsem jim, že mám nabídku od šedého operátora Benesys na 100 minut za 199 Kč a že chci to samé jinak odcházím. A dostal jsem to. Vodafone mi dal 80 minut s účtováním po vteřinách za 180 Kč a sms za 1,50. Není to úplná výhra, ale volám za 2,25 do všech sítí. J epotřeba dál tlačit. Ceny by měly být někde okolo 0,50 za minutu. Ale je to začátek!

    Vidíte a já volal do Vodafone a bez smlouvání jsem dostal oficiální tarif. Jedná se o tarif Vodafone ČD. Za 88Kč měsíčně 70 minut kamkoli. Tj za cca. 1,27Kc/min do vsech siti vcetne DPH. A ještě internet v mobilu za 133Kč/měs.

  9. Anonymní

    Nechcete předražené mobilní volání? Jde to i jinak...

    http://bit.ly/levnevolej